Основні правила вживання
розділових знаків.
КОМА
– між
однорідними членами речення, з’єднаними лише інтонацією, єднальними і
розділовими (і...і, ні...ні, чи...чи, або...або), протиставними сполучниками
(а, але, проте, зате, хоч), перед приєднувальними сполучниками а також, ще й,
та й, парними не тільки... а й, як... так і, не лише... а й, не так... як,
хоч... але, після слів а саме, як-от – при
повторенні слова для означення великої кількості предметів, тривалості дії, для
підкреслення згоди або заперечення тощо. –
для виділення звертань і зв’язаних із ними слів. – після вигуків:. – після стверджувальних слів
так, еге, гаразд, авжеж, заперечення ні, запитання що?. – для виділення вставних і вставлених
конструкцій. – для виділення
порівняльних зворотів, які вводяться словами як, мов, наче, немов, ніби, ніж.. – для виділення відокремлених членів речення; – для виділення уточнюючих обставин; – у ССР, СПР, СБР (з однотипним зв’язком).
КРАПКА З КОМОЮ
– між поширеними однорідними членами
речення, особливо якщо в середині хоч би одного з них є коми; – між реченнями, що входять до СБР, коли вони
поширені або в середині них уже є розділові знаки; – між реченнями – частинами ССР, зв’язаними сполучниками
а, але, проте, однак, все ж таки.
ДВОКРАПА – якщо перед
однорідними членами стоїть узагальнююче слово, що вказує на перелік;
– між двома реченнями, що входять до складу СБР, якщо друге речення
розкриває зміст першого або вказує на причину того, про що йдеться в першому
реченні:
ТИРЕ – між підметом
і присудком, а) коли останній
виражений іменником або кількісним числівником у Н.в, а дієслова-зв’язки немає; б) коли один із членів (або обидва) є
інфінітивами;
в) якщо перед присудком є частки це, оце, то, ось, значить; – перед
єднальним сполучником між двома присудками, якщо другий з них виражає щось несподіване
або різко протилежне; – перед узагальнюючим реченням після однорідних членів
речення; – на місці пропущеного члена речення, переважно присудка); – для
виділення прикладки в кінці речення, якщо перед нею можна, не змінюючи змісту,
вставити а саме: У своїм невеличкім гурточку він завів новину – гуртову роботу;
– між частинами заперечного
порівняння; – між реченнями, що входять до СБР чи ССР, якщо в другому з них
подано висновок або наслідок дії першого; – між частинами СБР, в якому перша
частина виражає причину або умову, а друга – наслідок; – між двома або кількома
власними іменами, сукупністю яких називається вчення, теорія, науковий закон: Фізичний
закон Бойля – Маріота; – між двома словами на означення просторових, часових
або кількісних меж; – для виділення вставлених словосполучень і речень; – для
спеціально підкреслюваної паузи; – разом із комою у періоді; – перед початком прямої мови, якщо вона
починається з абзацу.
ДУЖКИ – підзаголовки, пояснення іншомовних та
маловідомих слів – вставлені конструкції;
– ремарки у драматичних творах.
ЛАПКИ – цитати;
– власні назви організацій, книг
тощо.
Комментариев нет:
Отправить комментарий