пятница, 5 июня 2015 г.

Словник товарознавця

СЛОВНИК ТЕРМІНІВ
артикул товару ­­- умовна познака, яку присвоюють товару для відображення його особливостей та його відмінності від іншого аналогічного виду товару
асортимент товарів - набір товарів різних груп, підгруп, видів і різновидів, що їх об’єднують за певною споживчою, торговою або виробничою ознакою для характеристики складу товарної маси в різних умовах
асортимент товарів споживчого комплексу - перелік товарів різних груп, підгруп, видів та різновидів, складений за ознаками спільності або подібності споживчого призначення та комплексного задоволення попиту окремих груп споживачів
асортимент товарної групи - набір товарів різних видів і різновидів, об’єднаних за ознаками споживчого призначення, способу виробництва та особливих властивостей
асортимент торгового підприємства - підбір різних товарів за групами, підгрупами, видами та різновидами в конкретному торговому підприємстві
асортиментна позиція – конкретна ознака товару: артикул, модель, розмір, марка, колір, сорт, категорія тощо
асортиментний мінімум - перелік груп, підгруп, видів і різновидів товарів із зазначенням їхньої кількості, складений із урахуванням типу та профілю торгового підприємства і затверджений за встановленим порядком
бал - умовна одиниця для оцінювання показника якості або рівня якості товару у встановленій чисельній системі шкали цінностей
безпечність товару - споживна властивість товару, за якої ризик заподіяння шкоди здоров’ю людини та довкіллю в разі споживання товару, обмежений допустимим рівнем
безпечність харчових продуктів - відсутність токсичного, канцерогенного, мута­генного та іншого несприятливого діяння продуктів харчування на організм людини під час використання їх у фізіологічно прийнятих кількостях
біологічна цінність харчового продукту - основний показник якості харчового продукту, який визначає ступінь його відповідності опти­мальним потребам людини і гарантованої без­пеки використання згідно з фізіологічними нормами
біологічно активні добавки - речовини або їх суміші, що використовуються для надання раціону харчування спеціальних лікувальних чи лікувально-профілактичних властивостей
взаємозамінність товару - здатність товару бути використаним без модифікацій замість іншого для виконання тих самих вимог
вивчення якості товару – дослідження закономірностей виявлення споживних властивостей товару відповідно до його призначення у певних умовах обігу, споживання або експлуатації
визначення вимог до товару - товарознавча діяльністіь, яка полягає у вивченні та виявленні об’єктивних якісних і кількісних характеристик товару у сферах обігу і споживання
вимоги до товару - сукупність якісних і кількісних характеристик товару, які відображають уявлення його споживачів про необхідну цінність товару в разі використання його за призначенням у встановлених умовах обігу і споживання
вимоги до якості товару - вираження певних потреб через переведення їх у набір кількісно або якісно встановлених норм щодо характеристик товару для забезпечення можливості його перевірки при використанні за призначенням
випробування товару - експериментальне визначення кількісних або якісних характеристик властивостей товару за заданою програмою відповідно до чинних нормативних документацій
виробничий асортимент товарів - набір виробів різних груп, підгруп, видів та різновидів, які об’єднують за певною виробничою ознакою для характеристики складу загального випуску продукції, виду економічної діяльності або виробничого підприємства
властивість товару - об’єктивна особливість товару, яка проявляється у сфері товарного обігу, споживання або експлуатації
гарантійний термін - проміжок календарного часу, протягом якого діє відповідальність виробника (продавця, виконавця) за відповідність проданого ним товару вимогам нормативних документів, договору за умови дотримання споживачем правил його експлуатації, використання та зберігання
глибина торгового асортименту товарів - характеристика асортименту товарів торгового підприємства за кількістю видів та різновидів, об’єднаних визначеними групами та підгрупами
груповий асортимент товарів - перелік товарних груп із зазначенням кількості товарів, які повинні бути поставлені згідно з відповідним договором
догляд за товаром - сукупність заходів, спрямованих на підтримування необхідного рівня якості товару в процесі його зберігання, транспортування, продажу, споживання або експлуатації.
екологічність товару - споживна властивість товару, яка в разі його споживання проявляється в його впливі на довкілля
експертиза споживних властивостей товару - аналізування і оцінювання споживних властивостей товару з використанням експертних методів на основі результатів випробування
експлуатація товару - використання споживачем непродовольчих товарів за призначенням згідно з правилами експлуатації
експрес-методи визначення показників якості товару - прискорені методи, які дають інформацію про показники якості товару в коротший термін, ніж за звичайних методів
енергетична цінність - показник, що характеризує частку енергії, яка може вивільнитися з харчових речовин у процесі біологічного окиснення і використовуватися для забезпечення фізіологічних функцій організму (ДСТУ 3038)
ергономічна вимога до товару - вимога до товару, яка визначається антропометричними, фізіологічними, психофізіологічними, психологічними особливостями людини та обумовлює зручність і комфорт його споживання
естетичність товару - споживна властивість товару, яка характеризує його інформаційну виразність, раціональність форми, цілісність композиції, суспільну цінність, стабільність товарного вигляду
еталон товару - зразок товару для порівняння з аналогічними за призначенням та виглядом екземплярами
життєвий цикл товару; ЖЦТ - період, протягом якого товар перебуває на ринку (ДСТУ 3294)
зберігання товару - стадія обігу товару, на якій забезпечується протягом певного часу його придатність задовольняти відповідно до призначення конкретні потреби споживача
знак відповідності (в галузі сертифікації) - захищений за встановленим порядком знак, використовуваний або виданий згідно з правилами системи сертифікації, який вказує, що забезпечується необхідна впевненість у тому, що ця продукція, процес чи послуга відповідають конкретному стандартові чи іншому нормативному документу (ДСТУ 2462)
зразок товару - одиниця товару, яку вибирають для демонстрування, ознайомлення, порівняння з еталоном, контролю, аналізу, випробування, оцінювання рівня якості
інформація про товар - подані в документальній або образній формі відомості про товар, місце і час його виготовлення, ціну, правила поводження з ним та догляд за ним, спосіб вживання, харчову цінність, термін придатності та назву виробника
істотний недолік (товару) - недолік, який робить неможливим або недопустимим використання товару відповідно до його цільового призначення і для усунення якого необхідні великі затрати праці, часу, а також комплектувальних виробів, які складають значну частину товару, або він робить товар іншим, ніж передбачено нормативними документами чи договором, або проявляється знову після його усунення
класифікаційна ознака товару - об’єктивна особливість товару, що її вибирають як основу для впорядковування розподілу товарів за незалежними один від одного підрозділами, або в логічній послідовності і підпорядкованості
класифікація товару - упорядкований на основі певних ознак розподіл товарів на класи і дрібніші підрозділи, незалежні один від одного, або такі, що перебувають у логічній послідовності і підпорядкованості
кодування товарів - присвоювання товарам умовних позначень у вигляді цифрового, буквено-цифрового та штрихового коду з метою їх ідентифікації
Конкурентоспроможність  - найважливіша комплексна ринкова характеристика товару, його здатність бути проданим на конкретному ринку в певні терміни за наявності аналогічних товарів-конкурентів (ДСТУ 3294)
контроль якості товару - діяльність, яка включає проведення вимірів, експертизи, випробування або оцінювання однієї чи декількох характеристик товару та порівняння отриманих результатів із встановленими вимогами для визначення, чи досягнуто відповідності по кожній із цих характеристик
лабораторний метод  - метод визначення значень показників якості товару за допомогою спеціальної апаратури, реактивів, посуду та іншого допоміжного приладдя
макроструктура асортименту товарів - кількісне співвідношення груп товарів у номенклатурі конкретного суб’єкта ринку
марковання товару (споживчої тари) - ідентифікаційна умовна познака на кожній одиниці (партії) товару (споживчій тарі) з інформацією відповідно до вимог чинних нормативних документів
марковання транспортної тари - ідентифікаційна умовна познака на транспортній тарі з інформацією про одержувача, відправника і способи поводження з упакованим товаром під час його транспортування і зберігання
методи визначення показників якості товару - методи, за допомогою яких визначають кількісне значення показників якості товару
мікроструктура асортименту товарів - кількісне співвідношення видів і різновидів товарів у номенклатурі конкретного суб’єкта ринку
мінімальний споживацький бюджет - набір продовольчих і непродовольчих товарів та послуг у натуральному і вартісному вираженні, що забезпечує задоволення основних фізіологічних і соціально-культурних потреб людини
надійність (товару) - якісна характеристика товару, яка визначає його властивість зберігати в установлених межах значення всіх параметрів щодо здатності виконувати потрібні функції в заданих режимах та умовах застосування, технічного обслуговування, зберігання та транспортування
недолік (товару) - будь-яка невідповідність товару вимогам нормативних документів, умовам договорів або вимогам, що їх пред'являють до товару, а також невідповідність товару тій інформації, яку про нього надав виробник (виконавець, продавець)
новий товар - виріб, який містить нові чи додаткові функційні можливості, зміни у формі, дизайні або пакуванні, що мають значення для споживачів (ДСТУ 3294)
номенклатура товарів - сукупність усіх асортиментних груп товарів та товарних одиниць, що пропонуються до продажу конкретним суб’єктом ринку
одиниця товару - окремий екземпляр поштучного товару або визначена за встановленим порядком кількість непоштучного або поштучного товару
оновлення торгового асортименту товарів - процес доповнювання торгового асортименту новими групами, підгрупами, видами і різновидами товарів
органолептичний метод - метод визначення значень показників якості товару на основі аналізу сприйняття органів чуттів людини
партія товару  - визначена кількість товарів одного або декількох найменувань, закуплених, відвантажених або отриманих одночасно за одним товаросупровідним документом
петля якості (товару) - концептуальна модель взаємозалежних видів діяльності, які впливають на якість товару на різних стадіях від визначення потреб до оцінювання їх задоволення
підвищення якості товару - покращення якості товару, яке дає змогу всебічніше і повніше задовольнити відповідну потребу.
погіршення якості товару - зниження рівня якості товару, спричинене вадами сировини, дефектами матеріалу або виробу, ушкодженнями, а також порушенням технології виробництва, умов зберігання, правил перевезення та експлуатації
показник якості товару - кількісна характеристика однієї або декількох властивостей товару, складових його якості, яка розглядається відповідно до визначених умов його експлуатації або споживання
предмет споживання  - придбаний товар, який використовується споживачем для задоволення матеріальних і духовних потреб
приймання товару - етап товароруху, на якому товароодержувач приймає від постачальника товари, визначає відповідність партії товару за кількістю, якістю, комплектністю та асортиментом вимогам, установленим умовами договору, нормативною і товаросупровідною документацією
Примітка. Розгорнутий асортимент наводиться у специфікації, яка додається до договору поставляння.
рівень якості товару - відносна характеристика якості товару, яку отримують порівнянням значень показників якості оцінюваного товару з базовими (еталонними) значеннями відповідних показників
розбраковування товарів -перевіряння відповідності показників якості товарів вимогам нормативних документів, виявлення та вилучення бракованих одиниць
розгорнутий асортимент товарів - деталізований груповий асортимент, у якому кожна група товарів представлена підгрупами, видами та різновидами із зазначенням кількості товарів за кожною ознакою
сертифікат відповідності  - документ, виданий згідно з правилами системи сертифікації, який вказує, що забезпечується необхідна впевненість у тому, що потрібним чином ідентифікована продукція, процес чи послуга відповідають конкретному стандартові чи іншому нормативному документу (ДСТУ 2462)
сорт товару - градація товару певного виду за одним або декількома показниками якості, встановлена нормативними документами
сортування товару - розподіл товару за асортиментними ознаками, а також за сортами
соціальне призначення товару - споживна властивість товару, яка обумовлює його відповідність суспільно необхідним потребам населення, доцільність збуту і споживання
споживання товару - використання товару споживачем за призначенням для задоволення певної потреби
споживач товару  - будь-яка особа чи група осіб, які придбавають або мають намір придбати товар і використовують його за призначенням для задоволення певної потреби
споживна вартість (цінність) товару –к орисність товару, яка визначається сукупністю його споживних властивостей і проявляється через задоволення потреб відповідно до призначення товару, його кількості і встановлених умов споживання або експлуатації
споживна властивість товару - властивість товару, яка обумовлює його корисність і здатність задовольняти потреби споживачів і проявляється в процесі споживання
споживний комплекс товарів - сукупність товарів, які складають єдине ціле і придатні задовольнити потреби, об’єднані певною метою суспільного споживання
споживча спроможність - характеристика що визначає кількість певного товару, яку може придбати споживач
споживчий показник якості товару - кількісна характеристика однієї або декількох споживних властивостей.товару, яку розглядають відповідно до умов його споживання
спосіб споживання товару -сукупність прийомів та методів, які забезпечують процес споживання товару за його призначенням у системі «споживач - товар - умови споживання»
сталість торгового асортименту товарів  - постійна протягом певного періоду часу наявність у продажу товарів одних і тих самих видів та різновидів
структура асортименту товарів  - кількісне співвідношення груп, підгруп, видів і різновидів товарів у номенклатурі конкретного суб’єкта ринку
термін придатності товару – період, протягом якого товар за органолептичними, фізико-хімічними, медико-біологічнимита іншими показниками, у разі додержання належних умов зберігання, визнається виробником придатним для використання за призначенням
термін служби (товару)  - період, протягом якого виробник зобов’язується забезпечити споживачу можливість використання товару за призначенням і бере на себе відповідальність за істотні недоліки, які виникли з його вини.
Товар - будь-яка річ, що на момент надходження в обіг, повинна бути виокремлена з-поміж інших за визначальними ознаками для конкретного договору купівлі-продажу

товарні ресурси  - продукція промислового чи сільськогосподарського виробництва, яка надходить у сферу обігу з метою продажу споживачам, а також для створювання товарних запасів

товарознавство  - наукова дисципліна, яка системно вивчає товари на всіх етапах життєвого циклу, методи пізнання їхньої споживної вартості (цінності), закономірності формування асортименту та вимог до якості для забезпечення ефективності їх виробництва, обігу та споживання

об’єкт товарознавства  - товари як продукти праці для задоволення потреб споживача та методи їх теоретичного і практичного пізнання

предмет товарознавства  - споживна вартість (цінність) товарів, закономірності її прояву і збереження

метод товарознавства - системний підхід до пізнання споживної вартості (цінності) товарів і вивчення закономірностей її прояву і збереження

товарознавець - фахівець у галузі товарознавства.
товарна група  - сукупність товарів, що їх об’єднують за ознакою однорідності сировини і матеріалу, призначення, способу виробництва тощо
товарна експертиза  - незалежне перевіряння якості та кількості товару компетентними спеціалістами на замовлення зацікавленої юридичної або фізичної особи
товарна маса  - сукупність одиниць товару в межах певного сектора сфери обігу
товарна підгрупа – складова частина товарної групи, яка об’єднує однорідні товари за ознакою виробничого походження
товарний вигляд продукції  - зовнішній стан продукції, який відповідає вимогам нормативних документів щодо реалізації у сфері обігу.
товарний вид - складова частина товарної підгрупи, яка об’єднує однакові товари різного призначення
товарний знак - зареєстрована за встановленим порядком із наданням правової охорони познака, за якою товари і послуги одних осіб відрізняються від однорідних товарів та послуг інших осіб
товарний різновид - складова частина товарного виду, яка об’єднує товари одного призначення за асортиментною позицією
торговельний символ  - графічний образ (малюнок, клеймо, наліпка, наличка, етикетка, оригінальна назва, певна сполука цифр, літер або слів), призначений для виокремлення товару серед численних інших товарів
торговельно-товарознавча документація - сукупність використовуваних у торгівлі видів документів, які характеризують товар, правила догляду за ним, зберігання і транспортування.
торговий асортимент товарів - набір товарів різних груп, підгруп, видів і різновидів, які об’єднують за певною споживчою або товарною ознакою, і які перебувають у сфері обігу
умови споживання товару - соціальні і природні умови, за яких здійснюється процес споживання товару
формування торгового асортименту товарів - цілеспрямоване добирання товарів за групами, підгрупами, видами та різновидами з урахуванням попиту споживачів та забезпечення рентабельності торговельної діяльності
формування якості товару - встановлення, забезпечення і підтримування суспільно необхідного рівня якості товару на всіх етапах його виробництва і надходження до споживача
функційність товару - споживна властивість товару, яка обумовлює його використовування за призначенням як предмета споживання
харчові добавки  - речовини, які спеціально вводять у харчові продукти з метою надання їм заданих властивостей (ДСТУ 3038)
харчові продукти - об’єкти тваринного чи рослинного походження, які використовують в їжі в натуральному чи переробленому вигляді як джерело енергії, харчових та смакоароматичних речовин (ДСТУ 3038)
широта торгового асортименту товарів  - характеристика асортименту товарів торгового підприємства за кількістю груп та підгруп, що входять до нього
штриховий код товару - комбінація послідовно розташованих паралельних штрихів та проміжків між ними, розміри та розташування яких встановлені певними правилами, і призначена для автоматизованої ідентифікації товару та іншої інформації
якість товару - сукупність характеристик товару, які визначають ступінь його здатності задовольняти встановлені і передбачені потреби

якість харчового продукту - сукупність характеристик харчового продукту, які визначають ступінь його здатності забезпечувати стабільність складу і корисних властивостей харчового продукту протягом терміну придатності

Комментариев нет:

Отправить комментарий